E-bike ziet eruit als brommer en kan ook zo hard, Fietserbond wil verbod

De Fietsersbond wil dat harder wordt opgetreden tegen fietsers die hun elektrische fiets hebben opgevoerd. Sommige e-bikes zijn eenvoudig op te voeren, waardoor ze veel harder kunnen dan de toegestane 25 kilometer per uur. "Snelheidsverschil...

E-bike ziet eruit als brommer en kan ook zo hard, Fietserbond wil verbod

De Fietsersbond wil dat harder wordt opgetreden tegen fietsers die hun elektrische fiets hebben opgevoerd. Sommige e-bikes zijn eenvoudig op te voeren, waardoor ze veel harder kunnen dan de toegestane 25 kilometer per uur.

"Snelheidsverschil op het fietspad is een groot gevaar. De kans op ongevallen stijgt hierdoor", zegt Jaap Kamminga van de Fietsersbond. "Wij vinden dat apps waarmee je je fiets kan opvoeren verboden moeten worden en dat het opvoeren zelf onmogelijk wordt gemaakt."

Het Amerikaanse Super73, dat fietsen verkoopt die eruit zien als brommers, maakt het tunen van de fiets heel makkelijk. Met de app van dat bedrijf kun je instellen dat de fiets tot 45 kilometer per uur trapondersteuning geeft. Ook kan je een 'gashendel' kopen, waarmee je 50 kunt zonder mee te trappen.

Het bedrijf zegt dat dit alleen bedoeld is voor gebruik op privéterrein en niet voor de openbare weg. "We begrijpen je behoefte aan snelheid, maar adviseren om de Europese regels te volgen", aldus Super73 op z'n website.

'Meeste rijden in standaard modus'

"Er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van de mogelijkheden", zegt het bedrijf in een reactie aan de NOS. "In onze ervaring zijn er maar weinig mensen die de wet niet respecteren, de meesten rijden in de standaard modus. Waarom zouden we klanten verhinderen om het volledige potentieel van onze motoren off-road op privéterrein te ervaren?"

Een anonieme eigenaar (naam bekend bij redactie) zegt wel degelijk op de openbare weg snellere standen te gebruiken. "Ik weet ook dat het illegaal is, maar ik hou van snelheid. Ik doe het wel met beleid. Ik woon in the middle of nowhere en ga alleen buiten de stad harder dan mag."

'Dit soort fietsen tegenhouden'

"Al bij de toelating op de Europese markt moet je kijken of je dit soort fietsen kan tegenhouden", zegt Kamminga van de Fietsersbond. Ook Veilig Verkeer Nederland is bezorgd. "De leemte in de wetgeving zorgt ervoor dat fabrikanten de kans pakken om fietsachtige producten op de markt te brengen, die eigenlijk meer weg hebben van een brommer", zegt Rob Stomphorst van VVN.

"In de jaren 60 en 70 voerden veel Puch-rijders hun brommer op", aldus Stomphorst. "Dit was verboden maar mensen namen het risico. Hetzelfde zie je nu in de evolutie van gewone fiets naar elektrische met allerlei varianten."

Ministerie: twee kanten

"Dit verhaal heeft twee kanten", zegt het ministerie van Infrastructuur. "Aan de ene kant vinden we dat mensen op eigen terrein met een opgevoerde elektrische fiets mogen rijden. Aan de andere kant leiden gemakkelijke opvoeropties tot illegaal gebruik op openbare wegen, wat de verkeersveiligheid verslechtert. Het is daarom goed dat de politie hierop handhaaft."

De politie ziet dat er steeds meer soorten voertuigen op de weg rondrijden, die daarvoor niet zijn toegelaten. "Vooralsnog spreken we bestuurders aan en leggen we hen 'de spelregels' uit", zegt een woordvoerder. "Bekeuren kan ook en de hoogte van boetes varieert per soort voertuig of technisch gebrek."

Alternatief voor snorscooter?

Fietsen van Super73 lijken vooral in Amsterdam populair als alternatief voor snorfietsen. Sinds april 2019 moet je daar op een snorfiets een helm dragen en mag je niet meer op fietspaden rijden. Met een opgevoerde fiets sjezen mensen alsnog zonder helm die je kapsel verprutst op fietspaden door de stad. Vanaf juli 2022 is in heel Nederland een helm verplicht op een snorfiets.

Phatfour, een Nederlandse producent van e-bikes met brommer-look, is geen voorstander van opvoeren. "We staan aan de vooravond van een hard groeiend segment van een duurzaam vervoersmiddel", zegt oprichter Mels van Hoolwerff. "We moeten voorkomen dat we een concurrentiestrijd ontketenen wie de snelste e-bike kan maken. Daar kunnen ongelukken van komen en dat gaat ten koste van het eigen succes."

Opvoeroptie verwijderd

Tot eind vorig jaar kon je e-fietsen van het Nederlandse VanMoof via de bijbehorende app opvoeren van 25 tot 32 kilometer per uur, de toegestane snelheid voor trapondersteuning in de VS. Maar nadat klanten in Duitsland beboet werden vanwege hardrijden, verwijderde het bedrijf die optie in de EU.

Er zijn ook elektrische fietsen die legaal harder kunnen dan 25, zogeheten speed pedelecs. Daarop moet je een helm dragen en binnen de bebouwde kom tussen de auto's fietsen in plaats van op het fietspad. Ook moet je een verzekeringsplaatje hebben.